‘Plantage Wildlust’ wordt verfilmd

PARAMARIBO – De filmrechten van het boek ‘Plantage Wildlust’ van schrijfster Tessa Leuwsha zijn opgekocht door het Nederlands filmproductiebedrijf Staccato Films. Het boek, dat op 5 juni uitkwam, maakte een dusdanige indruk op filmproducent Emjay Rechsteiner, dat hij er een speelfilm van wil maken. 

Voor Leuwsha is het een ware bekroning, dat een filmproducent belangstelling heeft om het verhaal te verfilmen, zo kort na het uitgeven van haar boek. “Een bloedmooi verhaal dat alle dramatische elementen bevat. Het verhaal behandelt een periode; van de contractarbeid na de afschaffing van de slavernij, die nog niet of nauwelijks op film is vastgelegd”, deelt Rechsteiner de Ware Tijd mee.

De filmproducent leerde de auteur kennen tijdens het maken van haar korte documentaire ‘Frits de Gids’ tijdens een filmworkshop van The Backlot. Door The Backlot werd hij als uitvoerend producent aangetrokken om de verschillende documentaires te begeleiden. De auteur en de filmproducent leerden elkaar beter kennen en zij merkte zijn passie voor Suriname op. “Hij vertelde, dat hij een nazaat is van plantagehouders in Suriname”, zegt Leuwsha.

Zijn familie kwam uit Veenland, die onder meer aandelen had in plantage Timotibo, waar de bekende achttiende-eeuwse kruidenkenner en natuurgenezer Kwasi, een zoutwaterslaaf, vandaan kwam. “De voormoeder van Emjay woonde op Timotibo in dezelfde tijd toen Kwasie daar nog een slaaf was”, vervolgt Leuwsha.

Rechsteiner is naast filmproducent historicus en het is meer om zijn laatste functie dat Leuwsha hem in de laatste fase van haar boek benaderde, om met “zijn frisse blik” de tekst te lezen.”Hij raakte meteen geboeid door het verhaal, want toen het boek uitkwam, schafte hij er direct één aan. Vervolgens stuurde hij mij een mail, waarin hij aangaf, dat hij wil proberen om de verhaallijn te verfilmen. Het feit dat een ervaren producent ermee aan de slag gaat, is fantastisch”, zegt de enthousiaste auteur.

Het boek gaat over een stel, met grote dromen en idealen, dat naar Suriname afreist. Oscar wil graag een leidinggevende positie op een plantage en zijn vrouw wil een school beginnen voor de kinderen van de contractarbeiders. Leuwsha: “Mijn boek gaat over het feit dat je niet altijd krijgt wat je wil en dat je met die realiteit zal moeten leren omgaan.”

Oscar is een zachtaardige directeur, maar door het koloniale systeem moeten zij hun weg zien te vinden. Het blijkt al gauw dat ze toch niet zo nobel zijn. “Met inlevingsgevoel wilde ik schetsen dat mensen niet altijd met wrede gedachten in zo’n systeem terechtkomen, maar dat ze meegesleurd worden”, zegt de auteur.

Ze volgt verschillende personages voor het verhaal in het boek, zoals de huishoudster en de zwarte opzichter. Leuwsha zal niet de scenarioschrijver zijn voor de film. “Ik heb het zelf al druk met andere projecten en vind het beter dat iemand, die een frisse kijk op zaken heeft het verhaal voor de film schrijft”, zegt ze.

Rechsteiner is vaker naar Suriname gekomen voor onder meer de lancering van de gerestaureerde versie van de film ‘Wan Pipel’ en is internationaal bekend. Hij produceerde of coproduceerde zestien bekroonde speelfilms, acht bioscoopdocumentaires, twee prijswinnende educatieve films, talloze commercials en een recordalbum. Eén van de bekendste films is ‘The Devil’s Double’,waaraan hij samen met ‘James Bond’-regisseur Lee Tamahori, heeft gewerkt. Daarvoor was er een budget van zestien miljoen euro, het internationaal verkooprecord voor een Benelux-productie, beschikbaar gesteld.

De filmmaker prijst Leuwsha om haar empathisch vermogen. “Ze leeft mee met haar karakters; zowel in een documentaire als in fictie, die op feiten gebaseerd is”, zegt hij. Met het opkopen van de filmrechten gaat de filmproducent op zoek naar financiën om de film te kunnen maken.

Uit : De Ware Tijd, 19 juli 2020